Tesla-ról már biztos, hogy mindenki hallott. Van akinek elsőre a fizikus-feltaláló-villamosmérnök-filozófus, van akinek a pár éve alapított elektromos autógyár jut az eszébe. Az is biztos, hogy nem a Tesla készített először elektromos autót, mint ahogy napelemmel egybeépített cserepet sem, de úgy tűnik, hogy Elon Musk (Tesla, SolarCity vagy SpaceX-alapítója) vállalatai ezeket a korábbi próbálkozásoknál sokkal sikeresebben tudják eljuttatni.
Az amerikai Tesla (elektromos autókat gyártó cég) újabb cikkel bővítette palettáját: megkezdte a napelemként működő tetőcserepek értékesítését. A weboldalukon megrendelhető cserepeket, a kiszállítás és telepítés (vagy maga a SolarCity, vagy egy szerződéses partnere fogja telepíteni a megrendelők házaira) a következő hónapokban kezdődik az Egyesült Államokban, első körben Kaliforniában, az európai országok lakói valamikor 2018-tól kezdve rendelhetnek majd tetőt a Teslától.
Első körben négyféle változat közül válogathatnak majd a vásárlók, bár idén csak két simább felületű, modern kinézetű lesz elérhető, a klasszikusabb megjelenésű darabok csak jövőre kerülnek forgalomba. Típustól függetlenül a Tesla cseperei mind prémium kategóriásak, esztétikailag és strapabírás szempontjából is a legmagasabb minősítésűek.
A technológiáról keveset tudni. Néhány részletesebb cikkben meg lehetett azért találni, hogy a Panasonic celláit használják a gyártásban, ami vélhetően egy monokristályos cella, amorf szilícium vékonyréteggel kombinálva. Forradalminak nem tekinthető ez a cella, már 2010-ben lejárt a gyártó erre vonatkozó szabadalma – viszont ma is fejlett és korszerű technológiának számít. Azt is tudni lehet, hogy edzett üvegből készülnek a cserepek, így bármilyen szín vagy forma, ami üveggyártásban ismert, megoldhatónak tűnik. Az üveg cserépre élethossz garanciát adnak (csak a cserépre, üvegre), ami edzett üveg és laminálás kombinációjában valóban nagyon tartós megoldás – nem véletlenül hasonló a napelemek szerkezete is. Az inverter egyelőre teljesen ismeretlen, semmilyen információ nem hangzott el, és még pletyka szinten sem lelhető fel, hogy mit fognak használni. Az biztos, hogy kiegészítőként a Tesla akkuk, a Powerwall-ok erős árukapcsolásban már rendelhetők a cseréppel együtt.
A Tesla oldalán és más oldalakon is teszt található, ami nagyon látványos, de ez sem más, mint az „átlagos” napelemek TÜV minősítésénél használt jégteszt. Élettartamra szóló garanciával rendelkeznek, de az áramtermelési képességükre csak 30 év garanciát vállal a gyártó (ami standard napelemeknél ma a legtöbbször 25 év, néhány gyártónál 30 év).
Szuper, de megéri az árát?
Amikor azt írják, hogy olcsóbb lesz a hagyományos cserepes tetőnél, akkor kicsit számolgatni kezdtünk. A Tesla közlése szerint 42 dollár lesz egy cserép, és 452 dollár egy négyzetméter, ami 125.000 Ft/nm mostani árfolyamon. Magyarországon a drágább tetőcserepek is 3000-3300 Ft/nm áron kaphatók. Prémium napelem is 70.000 Ft körül megvehető – azaz 40-45.000 Ft a napelem négyzetmétere, egy ismert gyártó fejlett technológiájával. Így összesen, szerelvénnyel együtt is 50.000 Ft/nm tehát a cserép és rajta a minőségi napelem, ami a négyzetméteres Tesla cserép árhoz képest 60%-kal olcsóbb. Ha pedig nem a prémium tetőcserepet és napelemet számoljuk négyzetméter áron, akkor a különbség még nagyobb. A számok alapján tehát a Tesla Solar Roof egy drága, bár kétségtelenül szép és egyedi megoldás lesz.
Minden megkeresés után szeretünk személyesen is találkozni a leendő ügyfeleinkkel, mely találkozás alkalmával lehetőség adódik jobban megismernünk „egymást” illetve az igényeket. Ilyenkor csak nagy körvonalakban rajzolódnak ki az elvárások, de egy jó kiindulási pontot biztosít számunkra a további együttműködéshez. Első körben egy tervezési konzultációt javaslunk ami egyben energetikai, gépészeti szaktanácsadás is.
Comment